W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa 3L przygotowała projekt pt. „Wehikułem czasu przez literacki Kraków”. Jak co roku przed świętami Bożego Narodzenia wyjedziemy na wycieczkę do Krakowa i właśnie kolejne odwiedziny w grodzie Kraka wpisaliśmy
w nasz projekt. Szlak wędrówki po mieście będzie obejmował miejsca związane z omawianymi na lekcjach lekturami:
Powtórka z Młodej Polski w Jamie Michalika – herbata w kultowej kawiarni przy ul. Grodzkiej 45, gdzie działał pierwszy w Polsce kabaret „Zielony Balonik”; wśród literatów, dziennikarzy
i redaktorów „Czasu” i „Życia” bywa Artur Górski, pomysłodawca nazwy neoromantyzmu, Stanisław Przybyszewski i Dagny, a także Lucjan Rydel, Włodzimierz Tetmajer, Kazimierz Przerwa-Tetmajer i Stanisław Wyspiański, którzy w Michaliku rozwijają bronowickiego ducha Młodej Polski, a Jama Michalika staje się Królestwem Ducha Młodej Polski.
Tu też bywali najwybitniejsi malarze Młodej Polski: Leon Wyczółkowski, Jacek Malczewski, Józef Pankiewicz, Józef Mehoffer czy wybitny rzeźbiarz Xawery Dunikowski.
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
W ramach realizowanego projektu klasa 8a wybrała temat ,,Jak się uczyć? – pamięć, techniki zapamiętywania, praca mózgu.”
Na biologii przypomnieliśmy sobie budowę i funkcjonowanie mózgu a na godzinach wychowawczych czytaliśmy książki poświęcone doskonaleniu pamięci, technikom szybkiego i skutecznego uczenia się. Wymienialiśmy się ciekawymi informacjami, dyskutowali o tym jak wcielać je w życie. Wykonaliśmy plakat, a 18 grudnia wybieramy się do Miejskiej Biblioteki Publicznej Filia nr 14 na warsztaty związane z tym zagadnieniem, które przeprowadzą dla nas panie bibliotekarki. Mamy nadzieję, że informacje, które zdobyliśmy pomogą nam skuteczniej się uczyć.
Ewa i Zuzia z 8a
Klasa VIII a, VIII b
1. Po zapoznaniu się z treścią i omówieniu satyry "Żona modna" I. Krasickiego uczniowie tworzyli "portrety" współczesnych żon modnych. (więcej foto w Galerii...).
2. Uczniowie czytali i omawiali lekturę A. Kamińskiego "Kamienie na szaniec", następnie oglądali film w reż. Jana Łomnickiego "Akcja pod Arsenałem" oraz wzięli udział w spektaklu teatralnym pod tytułem "Kamienie na szaniec" wystawionym przez Narodowy Teatr Edukacji Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu. Różne przekazy tych samych treści pozwoliły na przeprowadzenie dyskusji o sposobie ukazania bohaterów i ich życia w trudnym i niebezpiecznym czasie.
Klasa VII b
1. Po przeczytaniu i omówieniu powieści D. Defoe pt. "Robinson Kruzoe" uczniowie wykonywali prace mające na celu zareklamowanie współczesnym odbiorcom wyspę Robinsona (więcej foto w Galerii...).
Klasa VC
1. Uczniowie czytali i omawiali lekturę F. Molnara pt. :"Chłopcy z Placu Broni". Obejrzeli film produkcji węgiersko- amerykańskiej w reżyserii Zoltána Fábri pod tym samym tytułem. Uczestniczyli w spektaklu teatralnym wystawionym na deskach Teatru im. A. Mickiewicza w Cieszynie. Następnie sporządzili prace ilustrujące obejrzane treści i omówili je podczas zajęć. (więcej foto w Galerii...).
25 listopada 2019 roku wszystkie ósme klasy wjechały do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu- Brzezince. Nasz wyjazd poprzedzony był zajęciami na których zapoznawaliśmy się z fragmentami książek opisujących życie w obozie i jego historię. Auschwitz - Birkenau to jeden wielki obóz. Kiedy dotarliśmy na miejsce do dostaliśmy słuchawki z głośnikiem, żeby każdy z nas mógł dobrze słyszeć przewodnika. Chodziliśmy wytyczonymi chodnikami, wchodziliśmy do różnych bloków, słuchaliśmy ciekawych opowieści i oglądaliśmy eksponaty i zdjęcia. Było po nas widać, że zaczynamy rozumieć, do czego dochodziło w nazistowskich obozach koncentracyjnych. Widzieliśmy za szybami buty, walizki, przedmioty codziennego użytku takie jak grzebienie czy szczoteczki do zębów. Odwiedziliśmy celę głodową ojca Maksymiliana Kolbe, zapaliliśmy znicze pod Ścianą Śmierci. Olbrzymie wrażenie zrobiło na nas krematorium. Później pojechaliśmy do Brzezinki. Odwiedziliśmy baraki w których spali więźniowie i usłyszeliśmy wiele ciekawych historii, które nas poruszyły. Nie obyło się bez łez. Była to lekcja, która na długo pozostanie w naszej pamięci.
Klasa 6A, tak jak i cała szkoła, włączyła się w realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Przeczytali „Hobbita” J.R.R. Tolkiena, byli w Teatrze Ziemi Rybnickiej na spektaklu „Tam i z powrotem”, a później na zajęciach języka polskiego nie tylko omawiali lekturę, ale także tworzyli Bestiariusz. Do niego jedna z uczennic przygotowała zestaw plastelinowych figurek przedstawiających krasnoludy, Gandalfa, smoka i innych bohaterów książki. Pracę dokumentowano zdjęciami, z których właśnie powstaje filmik.
Poza tym na lekcjach wychowawczych uczniowie tworzyli listę książek, które warto przeczytać i polecić innym. Wypowiadali się także rodzice, proponując swoje pozycje. Znalazły się tam zarówno książki dla dzieci i młodzieży (tzw. „czytadła”), jak i opracowania popularnonaukowe i poradniki dla nastolatków i dorastającej młodzieży. Tytuły z tej listy już znalazły się w szkolnej bibliotece.
Uczniowie klasy 7a w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lekcjach wychowawczych opowiadali o przeczytanych książkach, które miały dla nich ogromne znaczenie życiu, były dla nich ważne. Przynosili je do szkoły, streszczali a przede wszystkim polecali sobie nawzajem.